تصویربرداری و تدوین مراسم

بایگانی
  • ۰
  • ۰

تشریفات عقد محضری + نکات مهم عقد محضری که باید بدانید!

 

عقد محضری یکی از خاطره انگیزترین و هیجان انگیزترین روزهای زندگی شما است. دانستن نکات مهم مراسم عقد محضری و رویدادهای مهم آن، کمک زیادی به برگزاری بهترین مراسم عقد میکند.

 

فهرست موضوعات

  • نکات مهم عقد محضری چیست؟
    • برای عقد محضری چی لازمه؟
      • مراحل عقد محضری چیست؟
        • 1.دریافت مدارک آزمایشات قبل از ازدواج
        • 2.مراجعه به مرکز بهداشت
        • 3.آزمایش خون قبل از عقد
        • 4.آزمایش ادرار قبل از عقد
        • 5.آزمایش ژنتیک قبل از عقد
        •  
        • 6.واکسن کزاز قبل از ازدواج
        • 7.کلاس های مشاوره قبل از ازدواج
        • 8.تاییدیه آزمایشات قبل از ازدواج
      • هزینه عقد با کیست؟
        • هزینه محضر عقد سال 99
          • لیست خرید عقد محضری
            • بهترین دفاتر تشریفات عقد محضری را بشناسید
              • عکاس و فیلم بردار را فراموش نکنید

                 

                عقد محضری یکی از مراحل نسبتا نهایی در بحث خواستگاری و ازدواج است. معمولا در چنین مواقعی، عروس و داماد به آرامش نسبی می‌رسند و زندگی شیرین‌تر از قبل ادامه می‌یابد. اگر شما هم در شرف ازدواج و عقد محضری هستید و می‌خواهید نکاتی را درخصوص تشریفات عقد محضری و نکات مهم مراحل آن بدانید. حتما با دقت بیشتری این مطلب را بخوانید.

                نکات مهم عقد محضری چیست؟ کادو سر عقد محضری چیست؟ بهترین لباس عقد محضری چیست؟ آداب مراسم عقد در محضر چگونه است؟ در ادامه به بررسی دقیق کلیه این موضوعات می‌پردازیم.

                پس همراه ما باشید.

                 

                نکات مهم عقد محضری چیست؟

                عقد محضری معمولا بعد از مراسم بله برون برنامه ریزی می‌شود. درواقع، وقتی که خانواده عروس و داماد هردو برای برگزاری عقد آمادگی داشته باشند، تاریخ عقد مشخص می‌شود. اولین نکته برای انجام عقد محضری، آماده سازی مدارک لازم برای عقد محضری و انتخاب سالن عقد است. برای چنین انتخابی معمولا به محل زندگی و دسترسی خوب، دقت می‌شود. حتما در زمان مراجعه به محضر، برنامه ریزی مراسم عقد را با آن‌ها انجام دهید و مدارک لازم برای مراجعه به مرکز بهداشت جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج را دریافت کنید. با انجام آزمایشات و گذراندن جلسات مشاوره، مدارک شما مهر شده و برای ارائه به دفتر عقد و ازدواج آماده می‌شود. بعد از این مرحله چندان دوندگی وجود ندارد و باید با بررسی هزینه محضر ازدواج سال ۹۹، هزینه دفترخانه را پرداخت کنید و تاریخ موردنظرتان را رزرو کنید. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موضوعات می‌پردازیم.

                 

                برای عقد محضری چی لازمه؟

                رایج‌ترین سوالی که این روزها دریافت می‌کنیم همین عبارت است " برای عقد محضری چی لازمه" برای این مراسم مهم و تاریخی در زندگی‌تان، باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید تا به همه کارهایی که لازم است، رسیدگی کنید. معمولا، خرید حلقه ازدواج، تهیه لباس عقد محضری مناسب، تدارک کادو سر عقد محضری، انتخاب یا تزیین سفره عقد محضری، تدارک شام عقد محضری و یا پذیرایی ساده‌تر از مهمانان و هماهنگ کردن عکاس برای ثبت لحظات ناب از شروع زندگی مشترک‌تان، مهم‌ترین کارهایی است که باید در برنامه ریزی عقدتان درنظر بگیرید.

                 

                مراحل عقد محضری چیست؟

                 

                برای انجام تشریفات عقد محضری و ثبت ازدواج‌تان در دفتر عقد و ازدواج، باید از مهم‌ترین نکات و مراحل تشریفات عقد محضری مطلع باشید. در ادامه، به توضیح جامع‌تر مهم‌ترین مراحل محضر عقد تشریفاتی می‌پردازیم.

                 

                 

                1.دریافت مدارک آزمایشات قبل از ازدواج

                 

                همان‌طور که می‌دانید، آزمایشات قبل از ازدواج مهم‌ترین بخشی است که باید پیش از تدارک مقدمات عقد انجام شود. سعی کنید، 15 روز قبل از تاریخ جشن موردنظرتان، به دفتر عقد و ازدواج مراجعه کنید و فرم مراجعه به مرکز بهداشت را دریافت کنید. معمولا، بعد از دریافت این فرم 30 روز فرصت دارید تا مراحل خواسته شده را طی کنید و فرم را با تاییدیه و مهر مرکز بهداشت به دفتر عقد و ازدواج تحویل دهید. برای طی کردن این پروسه نگرانی‌های زیادی وجود دارد. به‌همین دلیل، در ادامه به توضیح دقیق مراحل آن می‌پردازیم.

                حتما یک الی دو هفته زودتر برای انجام آزمایشات و دریافت تاییدیه مراجعه کنید تا درصورت کم خونی و مشکلات این‌چنینی، مجبور به تغییر روز عقدتان نشوید.

                 

                2.مراجعه به مرکز بهداشت

                 

                در همان دفتر عقد و ازدواج، فرمی وجود دارد که آدرس و شماره تلفن نزدیک‌ترین مرکز بهداشت در اطراف دفترخانه را لیست کرده است. از این فرم عکس بگیرید و به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت مراجعه کنید. معمولا ساختمانی برای این‌کار درنظر گرفته شده است که دارای یک سالن پذیرش بزرگ است. سعی کنید در ابتدای صبح به مرکز بهداشت مراجعه کنید، تا فرصت کافی برای طی کردن تمامی مراحل داشته باشید. مدارک شناسایی مثل شناسنامه، کارت ملی و شناسنامه پدر عروس را محض احتیاط همراه ببرید. چون در بعضی مواقع این مدارک موردنیاز شما است. بعد از طی کردن مرحله پذیرش، نوبتی به شما داده می‌شود تا برای انجام آزمایش خون مراجعه کنید.

                 

                3.آزمایش خون قبل از عقد

                 

                بعد از پذیرش، کمی منتظر می‌مانید تا عددی که روی نوبت شما یادداشت شده، خوانده شود.‌ بعد از آن، برای انجام آزمایش خون به اتاق گفته شده مراجعه می‌کنید. در آن‌جا شرایط دقیقا مشابه آزمایشگاه‌های تشخیص طبی است. پس مطمئن باشید که جای عجیبی نیست و با یک آزمایش خون ساده، شما و همسرتان را از لحاظ وجود بیماری‌های واگیرداری مثل ایدز، سیفلیس، تالاسمی و هپاتیت، بررسی می‌کنند. یادتان باشد، اگر دچار کم خونی باشید، معمولا فرم شما مهر و تایید نمی‌شود. یک دوره درمان برای آن درنظر گرفته می‌شود و با آزمایش مجدد و بهبود کم‌خونی، این فرم تایید می‌شود. پس آزمایش و تایید فرم‌ها را به روزهای آخر موکول نکنید.

                 

                4.آزمایش ادرار قبل از عقد

                 

                بعد از آزمایش خون، نوبتی دریافت می‌کنید که برای مراجعه به نمونه گیری ادرار است. این آزمایش، با حضور یک ناظر انجام می‌شود. بعد از مراجعه به اتاق نمونه گیری، ظرف نمونه به شما داده می‌شود و به‌وسیله آینه‌ای که مقابل‌تان قرار دارد، ناظر انجام این عمل را مشاهده می‌کند تا جای هیچ تقلبی باقی‌ نماند. یادتان باشد، چند روز قبل از انجام این آزمایش، از مصرف داروهای کدئین دار پرهیز کنید.

                 

                5.آزمایش ژنتیک قبل از عقد

                 

                معمولا مشاوره ژنتیک، در یکی از اتاق‌های مرکز بهداشت انجام می‌شود. با پاسخ به سوالاتی که آن‌جا از شما پرسیده می‌شود، سوابق اختلال ژنتیکی در خانواده‌تان بررسی می‌شود. اگر نیاز به بررسی دقیق‌تر وجود داشته باشد، معمولا آزمایش ژنتیک برای شما ضروری است. اما درصورتی‌که سوابقی در خانواده‌تان مبنی بر هرگونه اختلال ژنتیکی وجود نداشته باشد، نیازی به انجام این آزمایش نخواهید داشت و از این مرحله نیز، مهر تایید دریافت می‌کنید.

                اگر در اقوام خونی‌تان سابقه تولد نوزاد سندرم داون یا کودکان مبتلا به عقد افتادگی و مشکلات ژنتیکی وجود دارد، حتما در مشاوره مطرح کنید.

                 

                6.واکسن کزاز قبل از ازدواج

                 

                معمولا برای خانم‌ها، این واکسن تزریق می‌شود. تزریق این واکسن برای آقایانی که از زمان خدمت سربازی‌شان 10 سال بیشتر نگذشته باشد، ضروری نیست. اگر سابقه تزریق واکسن کزاز دارید، می‌توانید مدارک آن را به مرکز بهداشت ارائه کنید.

                 

                7.کلاس های مشاوره قبل از ازدواج

                 

                تقریبا آخرین مرحله‌ای که در مرکز بهداشت باید بگذرانید تا به شما تاییدیه برای عقد محضری ارائه شود، گذراندن کلاس های مشاوره قبل از ازدواج است. این کلاس‌ها معمولا در بخش‌های دینی مذهبی، روانشناسی، زناشویی و حقوقی برگزار می‌شود. در این کلاس‌ها معمولا اطلاعات اولیه که برای شروع زندگی مشترک به آن نیاز دارید، ارائه می‌شود. اگر سوالی در هریک از این زمینه‌ها داشته باشید، می‌توانید از استادتان بپرسید.

                 

                8.تاییدیه آزمایشات قبل از ازدواج

                 

                بعد از مهر و امضا مرکز بهداشت، می‌توانید مدارک را به دفتر عقد و ازدواج تحویل دهید. در این مرحله، باید نگاهی به تقویم بی‌اندازید و بعد از مشورت با پدر و مادرها، تاریخ دقیق عقد و ساعت آن را مشخص کنید. معمولا در همین زمان، نحوه پذیرایی از مهمانان، نوع سالن عقد، نوع خدمات موردنیاز مثل عکاسی، فیلم برداری، سفره عقد، گروه موسیقی و شام را مشخص می‌کنید. با تعیین این خدمات، هزینه عقد محضری به صورت حدودی تخمین زده می‌شود و با پرداخت نیمی از آن، می‌توانید تاریخ موردنظرتان را با کلیه خدمات درخواستی رزرو کنید.

                 

                هزینه عقد با کیست؟

                 

                شاید برای شماهم سوال شده باشد که هزینه‌های مراسم عقد و پذیرایی آن برعهده کیست. هزینه شام عقد محضری معمولا بر عهده آقای داماد است و هزینه کلیه تشریفات مراسم عقد نیز، به‌همین صورت است. هرچند کلیه این موضوعات به توافق خانواده‌ها بستگی دارد.

                بهتر است، چندان خودتان را درگیر این موضوعات نکنید و شیرینی چنین رویداد زیبایی را برای خودتان تلخ نکنید.

                 

                هزینه محضر عقد سال 99

                انواع ثبت

                تعرفه

                ثبت واقعه ازدواج

                400،000 تومان

                ثبت واقعه طلاق رجعی

                500،000 تومان

                ثبت واقعه طلاق بائن

                500،000 تومان

                صورت جلسه طلاق رجعی

                1،500،000 تومان

                صدور اجرائیه

                40،000 تومان

                صدور اخطاریه و اطلاع نامه

                40،000 تومان

                تهیه رونوشت از ثبت واقعه ازدواج و طلاق

                50،000 تومان

                ثبت رجوع و رجوع به ما بذل و بذل مدت و فسخ نکاح

                100،000 تومان

                ابطال سند ازدواج و طلاق طبق حکم مرجع قضایی

                50،000 تومان

                استعلام

                40،000 تومان

                تنظیم و صدور هر برگ قبض

                20/000ریال

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                 

                لیست خرید عقد محضری

                معمولا علاوه‌بر هدایای مراسم عقد، لوازمی برای مراسم عقد لازم است که باید آن را تهیه کنید. اگر در وسایل بله برون قرآن خریداری نکرده‌اید، حتما برای خرید قرآن اقدام کنید. در آداب عقد و در لیست خرید مراسم عقد، آینه و شمعدان نیز وجود دارد و در قدیم، آینه شمعدان خود عروس و داماد داخل سفره عقد قرار می‌گرفت. اما این روزها، کم‌تر عروس و دامادی برای خرید آینه و شمعدان هزینه می‌کند. خرید مانتو عقد محضری، تهیه گیفت عقد، حلقه ازدواج، استند حلقه، جام عسل، کله قندهای کوچک برای قند سابی سر عقد، تهیه دسته گل عروس، نقل و نبات، شیرینی و هدیه، از مهم‌ترین لوازمی است که باید تهیه کنید.

                 

                بهترین دفاتر تشریفات عقد محضری را بشناسید

                 

                اگر بخواهید مراسم بی عیب و نقصی برگزار کنید، قطعا باید به دفتر عقد و ازدواج لوکس و مطرحی مراجعه کنید. سالن‌های عقد، امکانات متفاوتی دارند که براساس نیازتان باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. سالن عقد فضای باز نیز، یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای روزهای نسبتا گرم سال است. هرچند باتوجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، برگزاری عقد در محیط باز بهترین انتخاب است. 

                عکاس و فیلم بردار را فراموش نکنید

                 

                با یک گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، متوجه می‌شوید که ثبت عکس‌های جذاب و کلیپ‌های زیبا از لحظه عقد، تا چه اندازه اهمیت پیدا کرده است. سعی کنید، با یک عکاس و فیلم بردار خوش ذوق هماهنگ کنید، تا در ساعت برگزاری عقدتان حضور داشته باشند و عکس‌های خاطره‌انگیز و جذابی از شما و همسرتان ثبت کنند.

                 

                خلاصه مطلب

                برگزاری تشریفات عقد محضری، مراحل مختلفی دارد. با مطالعه دقیق این مطلب، می‌توانید بهترین جشن عقد را بدون فراموش کردن نکته‌ای مهم، برگزار کنید. سعی کنید، با برنامه‌ریزی دقیق و منظم، به همه کارهایی که مدنظرتان است، رسیدگی کنید.

                 

                منبع: تشریفینو

                نظرات (۰)

                هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

                ارسال نظر

                ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
                شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
                <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
                تجدید کد امنیتی